tisdag 10 juni 2008

Bra mäncha - reder sig själv


Efter att bollats runt i den vanliga statliga läkarvården
jag möts av nyllen med undrande , frågande och intetsägande uttryck
- Vad beror alla mina krämpor på , doktorn?
- Int´fan vet ja. Det står inget om det i läkarlexikonet! Gå hem och vila och kom tillbaka om det blir värre!
- Men doktorn - om det inte blir bättre - kan jag få hjälp då, då?
- Då finns det bara en sak det kan vara.
- Jaha, vad då, doktorn?
- Ångest - du vet - moment 22.

Men då blev denna mäncha förbannad#"@grrr!$%&
- Om det ska bli nån ordning - så får man ta me f-n ta hand om det själv!

Så nu har besöken blivit flera
hos urgamla kunskapskällor
klokhet och vetskap
hos kotknackare och örtmedicinare
som vet sin sak
lyssnar med båda öronen
öppna och flexibla
inte som skolvården
Nu kan jag tro
hoppet kan göras från fast mark
å min kärlek till omvärlden kan åter igen frodas.

Inga kommentarer: